Gezond blijven als freelancer: 5 uitdagingen

Als freelancer krijg je niet alleen te maken met de administratie, correspondentie en netwerkborrels. Er liggen ook wat gezondheidsuitdagingen op de loer. Welke zijn dat? En hoe blijf je gezond als freelancer?

Toen ik freelancer werd, dacht ik na over het vinden van opdrachten, het verdienen van geld, het halen van deadlines en het tevreden houden van opdrachtgevers. Waar ik niet over nadacht, was mijn gezondheid. Inmiddels weet ik dat het freelancebestaan ook invloed kan hebben op je fysieke en mentale welzijn. Uit eigen ervaring en door gesprekken met andere freelancers.

De situatie van elke freelancer is anders en wat de ene freelancer eenvoudig vindt, kan voor de andere moeilijk zijn. Wat veelal overeenkomt is dat freelancers vanuit huis werken en eigenaar zijn van hun eigen bedrijf(je). Het kan dan best lastig zijn om gezond te leven en aan je mentale en fysieke gezondheid te denken. Dit zijn vijf uitdagingen die op je pad kunnen komen, inclusief gezonde tips:

Uitdaging 1: Veel zitten

Of we nou in de trein, achter ons bureau of voor de tv onze billen laten relaxen: we zitten wat af. Dat geldt niet alleen voor freelancers, maar als je opgaat in je werk en er niemand is die zegt ‘Joe, we gaan lunchwandelen’, dan is het gemakkelijk om beweging uit het oog te verliezen. Nek- en rugklachten zitten dan in je kielzog, om over een hogere kans op bepaalde welvaartsziekten nog maar te zwijgen.

Drie gezonde tips:

  • Gebruik een wekker. Die kun je elk uur zetten, zodat je wat vaker gedurende de dag opstaat (en je meteen een kopje thee kunt zetten, zie uitdaging twee).
  • Plan kleine klusjes tussen de bedrijven door, zoals het ophangen van de was of het wieden van onkruid. Zo kom je in beweging met een doel en dat is een stuk makkelijker dan ‘gewoon even opstaan en heen en weer lopen.’
  • Schaf een sta-zitbureau of wiebelkussen aan, zodat je genoodzaakt bent om van houding te wisselen.

Uitdaging 2: Slecht eten

Het is makkelijk (maar écht!) om achter je laptop een soepje naar binnen te slurpen of gedachteloos een boterham te eten. Misschien voel je je ook verantwoordelijk en wil je eerst al je werk afhebben voordat je pauze gaat houden. Maar je weet vast ook, dat het moment dat je werk af is niet gaat komen. Wat het extra lastig maakt: je zit niet in een ritme waarbij je met al je collega’s om half één gaat lunchen.

Drie gezonde tips:

  • Zorg zelf voor een weekstructuur. Maak een planning of spreek met jezelf af hoe je eetritme eruit ziet. Ook hier kan de wekker weer helpen.
  • Ga mealpreppen in het weekend. Ik ben daar helemaal fan van: het zorgt ervoor dat ik op werkdagen in een handomdraai van een gezonde maaltijd en snack kan genieten.
  • Spreek af om te lunchen. Werk je vanuit huis, probeer dan eens om met iemand af te spreken om in de middag te gaan lunchen. Thuis of in de stad – dat kan natuurlijk allebei.

Uitdaging 3: Te weinig slaap

Je laptop sluiten en je smartphone wegleggen, dat kan knap lastig zijn als freelancer. Je wilt toch even kijken of die opdrachtgever nog heeft gereageerd, of hebt ineens een briljant idee. En als je dan toch bezig bent … Maar het is belangrijk om op tijd weg te gaan van je elektronica, zodat je goed kunt ontspannen en je klaar kunt maken voor de nacht.

Een gezonde tip:

  • Stel grenzen, zoals: geen werk e-mail na een bepaalde tijd, een weekend vrij nemen, regelmatige werkuren opstellen of werken in een speciale werkruimte.

Uitdaging 4: Stress, veel stress

Strakke deadlines, moeilijke klanten, volle agenda’s, volledige verantwoordelijkheid. Als freelancer kan er veel op je afkomen. Het gevolg: stress! Herhaalde stress wordt geassocieerd met tal van gezondheidsproblemen, zoals vermoeidheid, slaapproblemen en hoofdpijn. En dan heb je ineens ook te maken met alle andere uitdagingen, want vooral als je gestrest bent, is het gemakkelijk om in een patroon te vallen waarin je dingen als regelmatig eten, bewegen en slapen verwaarloost.

Drie gezonde tips:

  • Kijk af bij de Sims. In dit spelprogramma hebben de personen allemaal behoeftebalkjes – dorst, honger, plezier, sociaal, hygiëne, energie - die langzaam leeglopen. Creëer voor jezelf deze balkjes en bepaal ook hoe snel ze leeg gaan en wanneer je dan weer moet bijvullen.
  • Houd er rekening mee dat freelancen geen sprint is, eerder een marathon. Je doet het voor de lange termijn en als je jezelf emotioneel en fysiek uitput, houd je het niet vol. Bedenk eens wat jou stress geeft. Bij mij was dat mijn boekhouding. De oplossing was heel simpel: een boekhouder inschakelen die een goede basisadministratie opstelde, zodat ik er zelf mee uit de voeten kan. En als ik vragen heb, kan ik bij haar terecht.
  • Zet een paar signalen op een rijtje die aangeven dat je grenzen zijn overschreven. Zoals: ik heb buikpijn, ik word snauwerig, ik zoek troost in eten of ik ga praten in mijn slaap.

Uitdaging 5: Slechte houding

Zit je een groot deel van de dag achter je computer geparkeerd, dan is de kans op gewricht- en spierklachten groot. Zeker als je dit doet met een slechte houding en weinig pauzes. Ik moet bekennen: ik zit nu op de bank deze tekst te tikken, met de muis op de leuning van de bank, en een kussentje op mijn schoot zodat mijn laptop iets hoger staat. Niet echt ergonomisch.

Twee gezonde tips:

  • Doe aan krachttraining om je spieren, en dan met name je bil-,buik- en rugspieren te versterken. Voor mij is dit echt dé oplossing geweest bij schouderklachten.
  • Voorkomen is beter dan genezen, dus koop een goede stoel, gebruik een externe muis en schaf een laptopstandaard aan.
Het belangrijkste: vind een routine die bij je past en creëer grenzen. En ga dan ook vooral genieten van het freelancen, want het is toch ook gewoon hartstikke leuk? Je kunt werken waar en wanneer je wilt, voor wie je wilt. Is het mooi weer, neem dan eens een middag vrij of ga extra lang wandelen. Heb je zin in een lekkere bak koffie, ga dan naar een leuk koffietentje. Vergeet niet de vruchten te plukken van het freelancebestaan!