Hoe ga je als tekstschrijver om met hypes?

Een gezondheidshype is meestal een storm in een glas water. De hype komt, we zijn in rep en roer en een paar weken later zijn we 'm weer vergeten. Door naar de volgende hype. Media kunnen zo'n hype stimuleren, negeren, afzwakken ... Hoe ga je als tekstschrijver om met een hype over gezondheid? En hoe onderscheid je een hype van een nieuwe ontwikkeling of trend?

 

Schrijven over gezondheid is geen koud kunstje. Het is een kwestie van 'met beide benen op de grond staan' zonder vastgenageld te raken. Het is op het juiste moment je hoofd boven het maaiveld uitsteken en je wenkbrauwen fronsen. Schrijf je een tekst over gezondheid, dan kom je al snel in aanraking met het fenomeen hype. De ene hype duikelt over de andere, zeker als het om een onderwerp als gezondheid gaat. Melk is een witte sloper, groene thee een godin, zout is uit den boze, zeewier voeding van de toekomst. Hoe ga je als tekstschrijver om met een hype?

Positief & negatief
Een gezondheidshype kan in mijn ogen zowel positief als negatief zijn. Het kan inhaken op een structurele ontwikkeling of een maatschappelijke betekenis hebben. Het kan je ook in de war brengen of in de verkeerde richting duwen. Over het algemeen zijn hypes het gevolg van een goede marketingstrategie, maar missen ze een diepere laag, kennis en argumenten. Daar kun je als tekstschrijver verandering in brengen. 

Basiswaarden gezond leven
Gezond leven is ingewikkeld, stressvol en weinig vanzelfsprekend. Maar als je het mij vraagt, is het in basis piece of cake (nee, niet letterlijk helaas). Bewegen is een dagelijkse must, net als je haren laten wapperen in de wind (naar buiten gaan dus), een zo stressvrij mogelijke mindset, respect en liefde voor jezelf en elkaar en vers, onbewerkt, zelfgemaakt en gevarieerd eten. Wanneer je dit als uitgangspunt neemt, ben je volgens mij al een heel eind.

Daarbij, gezond leven is de som van het geheel. Het is een way of life. Luister naar je lichaam, verstand én gevoel. Als tekstschrijver en journalist probeer ik dit uit te dragen in mijn artikelen. Met deze instelling vermijd ik al diverse hypes: de meeste hypes gaan namelijk voorbij aan die - in mijn ogen - belangrijke basiswaarden. 

Hypes langs de meetlat
Hypes kun je langs een meetlat leggen. Schrijven over een hype kan dus wel degelijk, soms is het juist verstandig om er wel aandacht aan te besteden. Een hype kan mensen bewust(er) maken of keuze bieden. Informeer mensen over de hype zonder deze te bejubelen. Bedenk dat mensen geneigd zijn om de ene na de andere hype achterna te lopen en dat ze al snel als waarheid worden gepropagandeerd. Kennis is macht. Breng dus de juiste kennis over. Zoek naar de diepere laag en de argumenten. 

Als tekstschrijver raad ik af om mensen te vertellen wat ze moeten doen of laten, maar iedereen te voeden met kennis. En spoel jezelf af en toe schoon, letterlijk en figuurlijk. Serieus. Het laat je met een frisse blik naar de wereld kijken. Laat je natregenen - buien genoeg in Nederland - en schud alles even van je af. Gewoon doen.