Hoe je als journalist geloofwaardig blijft met commerciële opdrachtgevers

Als gediplomeerd journalist werk ik voor tijdschriften en nieuwsmedia. Maar ik schrijf soms ook webpagina’s en folderteksten voor commerciële bedrijven. Hoe blijf je geloofwaardig? En hoe houd je voor jezelf onderscheid? Ik doe dat zo:

In mijn ogen is het geen noodzakelijk kwaad om als journalist ook voor commerciële opdrachtgevers te schrijven. Sterker nog, het kan interessant, leerzaam en zinvol zijn. De basisregel: ik gooi niet mijn journalistieke principes – zoals: de feiten kloppen, er is ruimte voor (lichte) kritiek - overboord.

Regel 1: Ik communiceer duidelijk dat ik een journalist ben, geen copywriter

Een journalist is niet hetzelfde als een copywriter. Net als dat een tekstschrijver of communicatiespecialist ook weer iets anders is. Iedereen heeft zo zijn specialisme. Als journalist is mijn specialisme om waarheidsgetrouwe en integere teksten te schrijven. Ik communiceer dus altijd duidelijk dat ik journalist ben, en geen praatjes verkoop. Louter commercieel zal ik dus nooit schrijven, eerder wervend en enthousiasmerend.

Regel 2: Ik baseer me op en check altijd de feiten

Een commerciële opdrachtgever wil een product of dienst verkopen en huurt mij in om daarover een wervend stuk te schrijven. Tot zover prima. Ontvang ik informatie van de opdrachtgever, dan ga ik altijd na waar die informatie vandaan komt. Aangezien ik vooral over gezondheid schrijf, kan ik vrij makkelijk checken of ik er inhoudelijk achter kan staan of dat er geen biet van klopt. Zeker als er cijfers in dat verhaal zitten, moet je goed oppassen. Want waar komen ze vandaan? Zijn ze betrouwbaar?

Regel 3: Ik werk vanuit integriteit

Ik houd me aan een ethische code, schrijf verhalen feitelijk en eerlijk. Ik streef ook naar gebalanceerde en onbevooroordeelde verhalen. Zo schrijf ik voor klanten geen advertorials, gewoonweg omdat die te veel op verkoop en commercie zijn gericht. Daar zijn sterke en directe marketingtermen voor nodig, commerciële woordkeuzes en sommigen schuwen ook een kleine feitentwist niet. Daar sta ik als journalist niet achter. Een opdrachtgever wil verkoop stimuleren en ik overtuig diegene er graag van dat het juist dan belangrijk is dat de inhoud klopt en dat die relatief neutraal is. Je wilt immers dat je publiek jou vertrouwt en naar je merk terugkeert. Niet dat het iets koopt wat geweldig zou zijn volgens de reclame, maar compleet bagger is zodra je het in gebruik neemt.

Regel 4: Ik sta achter het bedrijf

Ik werk uitsluitend voor bedrijven waar ik enthousiast door raak. Zo zal ik niet voor een merk van kant-en-klaar producten schrijven, omdat ik er niet in geloof dat die producten gezond zijn. Ik wil mensen daar dus niet aan helpen. Ook schrijf ik niet dat bepaalde cosmetica of ingrediënten wondermiddelen zijn, gewoonweg omdat je dat niet kunt aantonen. Ik wil niet in gewetensnood komen; ik wil achter de inhoud van mijn stukken kunnen staan, ook bij de wervende teksten. Ook commerciële opdrachten schrijf ik op een respectvolle manier door informatie te verkrijgen via interviews, feitencontrole en gerenommeerde bronnen. En vervolgens giet ik het graag in een wervend jasje. 

Bent u opzoek naar een tekstschrijver die inhoud toevoegt aan een wervende tekst? Dan bent u bij mij op de juiste plek. Wilt u meer potjes verkopen door niet bewezen claims erop te plakken of zoekt u een commerciële copywriter die een kei is in advertorials schrijven, dan bent u bij mij niet aan het juiste adres.